Sejarah Ringkas

Sekolah Kebangsaan Likas, Kota Kinabalu ini telah pun dibangunkan pada tahun 1926 di tengah-tengah perkampungan Likas. Sekolah tersebut mula ditubuhkan oleh Ketua Kampung dengan bantuan anak-anak buahnya dengan menamakan sekolah ini sebagai Sekolah Sukarela Rakyat atau lebih dikenali Native Voluntary School. Sebuah bangunan kayu dalam dua buah bilik darjah dan sebuah rumah guru.

Dalam tahun 1963 sekolah ini mula menjalankan pentadbiran dan sidang persekolahan bermula dari darjah satu hingga ke darjah tiga dengan bilangan murid seramai 65 orang. Guru besar sekolah pada waktu itu ialah Puan Dafine Gaban dan dua guru orang guru penolong.

 Menjelang tahun 1964 hingga tahun 1967, bilangan murid semakin bertambah sehingga mencapai 3 kelas dan melibatkan darjah 4, 5 dan 6 dan bilangan murid keseluruhan kira-kira 156 orang.

 Pada pertengahan era 60-an inilah Kumpulan Pengakap Kanak-kanak yang dahulunya dikenali sebagai Pengakap Budak-budak ditubuhkan di sekolah ini. Kumpulan ini menjadi kumpulan yang ke-6 berdaftar di dalam daerah yang dulu dikenali sebagai Jesselton (Kota Kinabalu)

 

Brief History

Sekolah Kebangsaan Likas, Kota Kinabalu has been developed in 1926 in the middle of the village of Likas. The school was first established by the Head of the village with the help of his followers by naming this school as a Voluntary School, or better known as People’s Voluntary Native School. A wooden building with two classrooms and a teachers’ quarters.

In 1963, the school began to carry out the administration and the school session from grade 1 to grade 3 with a total of 65 students. The headmaster at that time was Mrs. Dafine Gaban and two assistant teachers..

By the year 1964 to 1967, the number of pupils increasing to grade 4, 5 and 6 and the overall student population was about 156 students.

In the mid 60’s era, a group of Scout formerly known as the Scout boys established at this school. This group registered as the 6th group in the district formerly known as Jesselton (Kota Kinabalu).